Darmklachten

Wat zijn darmklachten?

Er zijn veel soorten darmklachten. Problemen met de darmen zijn niet alleen ongemakkelijk, maar kunnen ook leiden tot verdere complicaties wanneer ze niet worden behandeld. Van alle lichamelijke klachten, komen darmklachten het meest voor. Ieder mens heeft wel eens te maken gehad met een klacht rondom de darmen. Ook kan er sprake zijn van een chronische darmziekte zoals het PDS het prikkelbare darmsyndroom, colitis ulcerosa of de ziekte van Crohn.

Darmklachten kunnen variëren en kunnen van persoon tot persoon verschillen.

De meest voorkomende darmproblemen zijn:

 Wat kunnen oorzaken zijn van darmklachten?

In veel gevallen worden darmklachten veroorzaakt door virussen, bacteriën en schimmels in de darmen. Ook kunnen er zweren, poliepen of cysten in de darmen zitten die pijn veroorzaken. Voor een darminfectie wordt vaak antibiotica voorgeschreven en bij ontstekingen worden vaak ontstekingsremmers ingezet. Zweren en poliepen moeten vaak operatief worden verwijderd en worden onderzocht of het voortekenen zijn van darmkanker.

Als darmproblemen blijven aanhouden en alsmaar erger worden, dan kan er sprake zijn van ernstigere ziektes zoals een chronische darmontsteking zoals de Ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa of zelfs van darmkanker. Bij deze darmklachten kun je het beste direct een afspraak maken met je huisarts. Die kan onderzoeken uitvoeren en daarmee de oorzaak van je darmklachten vinden of je doorverwijzen naar een specialist.

Hoe kun je darmklachten voorkomen?

Eet niet te veel
Een van de darmklachten.jpggrootste oorzaken van darmklachten is het te veel aan voedsel in de darmen. Doordat er te veel voedsel in het spijsverteringskanaal zit, wordt de spijsvertering een stuk trager waardoor voedsel vast blijft zitten in de maag of darmen . Hierdoor kan buikpijn, buikkramp, verstoppingen en winderigheid ontstaan. Eet dus geen grote hoeveelheden. Kies voor kleine porties eten. En het liefst 6x per dag zodat je darmen ook niet leeg zijn.

Kauw je eten goed
Hoe beter je kauwt, hoe beter de spijsvertering gaat. Maal je eten goed fijn zodat je maag darmstelsel minder hoeft te doen en het eten gemakkelijk door de darmen wordt verteerd.

Eet gezond
Suikers en verzadigde vetten zijn slecht voor je spijsvertering. Dit eten heeft veel langer nodig om te verteren en de uiteindelijke afvalproducten komen niet zo gemakkelijk door onze dikke darm. Pas dus op met het eten van koekjes, ijs, chips en gebak. Eet veel groenten, fruit en eiwitten. Zij helpen enzymen te maken die weer zorgen voor een goede darmwerking. Daarnaast zijn voedingsmiddelen gemaakt van wit meel, witte bloem en gepelde granen niet goed voor je darmen. Gebruik hiervoor in de plaats meer granen of volkoren producten.

Gebruik probiotica
Deze producten bevatten goede bacteriën die darmklachten helpen voorkomen. In volle yoghurt zit veel probiotica.

Eet vezelrijk
Vezels zijn heel goed voor je darmflora. Vooral groenten, fruit en granen bevatten vezels. Ongepelde havermout is ook heel goed voor je darmen! Vezels reinigen je darmen en zorgen er voor dat je darmen gezond blijven.

Drink veel water
Water helpt bij een goede spijsvertering. Afvalstoffen worden snel afgevoerd en darmen werken er beter door. Te weinig water kan leiden tot uitdroging en dit zorgt voor een langzamere spijsvertering wat weer kan leiden tot obstipatie of harde ontlasting. Drink dus minstens 2 liter water per dag.


Voorkom stress
Stress heeft veel invloed op je darmen. Als je stress hebt wordt er bloed onttrokken aan je spijsverteringsorganen. Hierdoor functioneert de spijsvertering dus niet meer optimaal en kun je darmklachten krijgen. Probeer stress dus zoveel mogelijk te voorkomen. Zorg voor voldoende ontspanning en zie de oorzaak van je stressproblemen te achterhalen zodat je niet te maken krijgt met langdurige stress.

Drink niet te veel alcohol
Alcohol kan het slijmvlies in de darmen aantasten waardoor de darmen ontstoken kunnen raken. Ook zorgt een te veel aan alcohol er voor dat het bacterie evenwicht in de darmen verstoort raakt. Hoe meer alcohol je drinkt hoe groter de kans dus is op darmklachten. Pas dus op met alcohol!

Bijwerking medicijnen
Sommige medicijnen kunnen ook darmklachten als bijwerking hebben. Raadpleeg de bijsluiters om te kijken of medicijnen die jij gebruikt darmklachten kunnen veroorzaken.

Voor al deze adviezen geldt dat je niet altijd meteen een resultaat kunt verwachten. Meestal moet je iets langere tijd proberen om in te schatten of het advies zinvol is geweest en dus heeft geholpen om je darmklachten te doen afnemen. Indien je enkele van deze tips een maand of 2 hebt geprobeerd en je leefstijl hebt aangepast, maar de klachten toch blijven, dan is het verstandig om een arts te raadplegen. Het kan misschien toch duiden om een groter probleem (zoals een prikkelbare darm).

Om oorzaken op te sporen kan je dan bijvoorbeeld een darmonderzoek laten doen. Ook een ontlastingsonderzoek zou een goede keuze kunnen zijn. Ontlasting kan namelijk veel vertellen over de gezondheid van je darmen. Het kan een infectie aantonen of darmparasieten, bacteriën of schimmels laten zien. Als er dan wat uit deze onderzoeken komt, kan je gericht behandeld worden door een arts en kom je misschien wel van je darmklachten af.