Lucht in darmen

Een opgeblazen gevoel, boeren, een pijnlijke druk onder het diafragma, borrelende darmen en constipatie – allemaal vervelende symptomen van te veel lucht in de buik. Hoewel het geen serieuze aandoening is en vaak ook geen medicatie vereist, is het toch handig om te weten hoe je hier mee om kunt gaan.

Hoe komt er lucht in de buik?

In een normale situatie komt lucht het lichaam binnen door te ademen of door middel van stoffen in het eten die in het spijsverteringskanaal omgezet worden in gas. Bij te veel lucht in de darmen verlaat dit gas het lichaam niet voldoende, en schiet als het ware weer terug omhoog. Dit veroorzaakt krampen, een opgezette buik en vele andere ongemakken.

Gasophoping tijdens de zwangerschap komt ook vaak voor. De groeiende foetus drukt de darmen samen en zo kan gas niet voldoende ontsnappen. Dit is niet schadelijk, maar kan als vervelend worden ervaren. Ook ouderen en mensen die ziek zijn kunnen hier meer last van hebben, omdat hun darmflora niet optimaal bestand is tegen bepaalde voedselsoorten.

Hoe is te veel lucht in de buik te voorkomen?

Lucht in de buik is heel normaal en komt voor bij iedereen. Wanneer jij er last van begint te hebben, is het verstandig om op een paar dingen te letten.

Ademhaling

Tijdens het ademen vullen je longen zich met lucht. Vaak blijft er in de luchtpijp ook wat lucht over. Wanneer je aan het eten bent en je wilt datgene wat er in je mond zit doorslikken, doe je er goed aan om eerst diep uit te ademen zodat er geen lucht meer in je luchtpijp zit en je kan slikken zonder dat je lucht meeneemt. Dit komt vaak voor wanneer je veel lacht of praat tijdens het eten, maar ook bij mensen die ervaring hebben met hyperventilatie en oppervlakkig ademhalen.


Voedsel wat veel gas veroorzaakt

In de darmen wordt voedsel gefermenteerd. Fermentatie is een proces waarbij het eten verwerkt wordt en een deel daarvan zet zich om in gas. Bepaalde voedselsoorten staan er om bekend dat ze meer gas produceren dan ander voedsel. Dit zijn vooral koolhydraten (aardappelen, pasta’s en rijst), peulvruchten (bonen), looksoorten (uien, knoflook), citrusvruchten en pruimen. Deze voedselsoorten een tijdje laten staan zal zorgen voor minder gasophoping en het probleem verlichten.

Wanneer je langdurig last hebt van gasophoping of lucht in de buik en het je dagelijks leven belemmert, is het verstandig een arts te raadplegen.