Verstopping darmen

Een verstopping van de darmen, ook wel obstipatie of constipatie genoemd, is een vervelend en vaak ook pijnlijk probleem. Het ontstaat als ontlasting te lang in de darmen blijft zitten; de dikke darm onttrekt namelijk vocht uit de ontlasting. Hoe langer het in de dikke darm zit, hoe droger en harder het dus wordt.

Verstopping darmen; wat zijn de oorzaken?

In de meeste gevallen wordt verstopping darmen veroorzaakt door ongezond leven; te weinig drinken, vezelarme en ongezonde voeding, onregelmatig leven en weinig beweging. Daarnaast hebben ook psychische factoren, zoals stress, invloed. Ook zijn er bepaalde ziektes en medicijnen die obstipatie veroorzaken. 

Wat doet de arts?

Heb je regelmatig last van verstopping, dan is het slim om naar de huisarts verstopping_darmen.jpgte gaan. Deze kan je adviseren over betere leef- en eetgewoonten en kan daarnaast ook medicijnen voorschrijven. Sommige middelen (contact laxantia) activeren de darmbeweging waardoor ze laxerend werken. Andere middelen, de bulkbinders en de vochtbinders, zorgen dat de ontlasting meer vocht opneemt en daardoor soepeler wordt. Een andere mogelijkheid, die alleen in extreme gevallen wordt toegepast, is een klysma. Daarbij wordt er lauw water via de anus in de endeldarm gespoten. Deze vloeistof wordt (gedeeltelijk) geabsorbeerd door de harde ontlasting, waardoor deze zachter wordt.

Darmspoeling; de oplossing?

Sommige mensen zweren bij een regelmatige darmspoeling. Toch moet je hier mee oppassen, want met zo’n spoeling worden niet alleen vuil en bacteriën uit je darmen verwijderd, ook de goede bacteriën (darmflora) worden op die manier weggespoeld. Die darmflora zijn van essentieel belang voor de stofwisseling. Overigens kan het soms wel noodzakelijk zijn om bij een zeer ernstig geval van verstopping een darmspoeling uit te voeren. Maar dan schrijft de huisarts deze behandeling voor en vindt het plaats in het ziekenhuis.


Wat kun je zelf doen bij verstopping darmen?

Gezonde vezelrijke voeding

Een gezonde, vezelrijke voeding is van belang voor een gezond ontlastingspatroon. Vezels houden vocht vast in de ontlasting, waardoor deze zacht en soepel blijft. Bovendien stimuleren vezels de beweging van de darmen. Dubbele winst dus! Daarnaast is het zeer belangrijk om voldoende te drinken; drink minstens 2 liter vocht per dag. Sla nooit het ontbijt over en eet ook tijdens het ontbijt vezelrijke voeding. Het ontbijt zet de darmen in werking.

Voldoende beweging

Bij een gezonde leefstijl hoort ook voldoende beweging. Dat is goed voor je hele lichaam, dus ook je darmen. Het stimuleert de darmbeweging.

Andere punten van aandacht

Wacht niet met naar de wc gaan, maar ga direct als je de eerste aandrang voelt. Hoe langer je wacht, hoe droger je ontlasting wordt. Haast je niet op het toilet maar neem er rustig de tijd voor. 

Stop met roken