Opgezette buik zwanger

Een opgezette buik tijdens de zwangerschap?

Als je zwanger bent, kan een opgezette buik veel ongemak betekenen. Het kan pijnlijk en erg vervelend zijn. Het is één van de meest voorkomende en minst charmante symptomen die tijdens de zwangerschap kunnen optreden. Veel zwangere vrouwen hebben last van een opgezette buik tijdens de zwangerschap.

Wat veroorzaakt een opgezette buik als je zwanger bent?

Het lijkt wel alsof je al snel in het begin van je zwangerschap, het idee hebt dat je jeans wel heel erg snel te klein worden en je buik groeit als kool. Dit gevoel is heel herkenbaar en bijna alle zwangere vrouwen hebben er last van. Het hormoon progesteron is de veroorzaker van dit opgezwollen gevoel. Hoewel opgezette_buik_zwanger.jpgprogesteron essentieel is voor het doorlopen van een gezonde zwangerschap, zorgt het er ook voor dat je een opgeblazen gevoel krijgt en dus veel moet boeren en winden moet laten.

Waarom heeft een zwangere vrouw het hormoon progesteron nodig?

Progesteron zorgt er voor dat bepaalde spierweefsels in het zwangere lichaam (zoals het maag-darmkanaal) zich ontspannen. Hierdoor vertraagt de spijsvertering , waardoor de voedingstoffen uit het voedsel er langer over doen om je bloedbaan te bereiken en de baby goed kan worden voorzien van eten. Progesteron is dus essentieel en heel belangrijk. Echter, zorgt het ook voor een tragere spijsvertering en dat heeft tot gevolg dat er veel lucht en gas in je buik blijft zitten en een opgezette buik tot gevolg heeft.

Een opgeblazen gevoel kan echter ook ontstaan doordat de baarmoeder zich tegen je darmen gaat aandrukken.


Wat kun je doen tegen een opgezette buik tijdens de zwangerschap?

  • Eet goed en drink veel water om constipatie te vermijden tijdens de zwangerschap, wat een opgeblazen gevoel kan verergeren.
  • Kies voor kleinere maaltijden die je spijsvertering niet overbelasten. Het is beter om voor zes kleine maaltijden per dag te kiezen, in plaats van drie grote.
  • Eet niet te snel want als je te snel eet, slik je vaak lucht in en dat veroorzaak weer gasbellen in je buik. En kauw je eten goed zodat je de spijsvertering een voorsprong geeft .
  • Probeer te ontspannen. Spanning kan er ook voor zorgen dat je lucht gaat inslikken.
  • Vermijdt gasvorming voedsel zoals kool, bonen, uien, prei. Eet vooral vezelrijke producten.
  • Eet geen vet of sterk gekruid voedsel
  • Drink niet te veel cafeïne – chocolade, frisdrank, koffie of andere dranken
  • Draag niet te strakke kleding
  • Zorg voor voldoende beweging want dit brengt de spijsvertering op gang.

Als je het na het lezen van dit artikel het allemaal toch nog niet helemaal vertrouwt, raadpleeg dan je huisarts.