Opgeblazen gevoel

Wat is een opgeblazen gevoel?

Een opgeblazen gevoel kan het beste worden omschreven als het gevoel dat er een opgeblazen ballon in je buik zit. Een opgeblazen gevoel zorgt voor ongemak en soms pijn.

Hier zijn drie veel voorkomende oorzaken van een opgeblazen gevoel, en hoe je ze kunt vermijden;

  • Te veel eten is waarschijnlijk de meest voorkomende oorzaak van een opgeblazen gevoel. Kleinere porties eten zou de pijn kunnen verzachten.
  • Het eten van vet voedsel kan zorgen dat je een opgeblazen gevoel krijgt. Vet heeft langer de tijd nodig om te verteren dan eiwitten of koolhydraten, dus dit houdt de maag langer vol. Voorkom een opgeblazen gevoel door het beperken van vetten in je dagelijkse voeding.
  • Te snel eten draagt bij aan een opgeblazen gevoel na een maaltijd. De remedie is simpel – langzamer eten.

Het verminderen van winderigheid

De tweede meest voorkomende oorzaak van een tijdelijke opgeblazen gevoel is een te veel aan gas in de buik. Ongeveer de helft van het gas in het spijsverteringsstelsel komt daar door ingeslikte lucht. De rest wordt geproduceerd door bacteriën in de darmen die helpen om het voedsel te verteren . Door een te veel aan gas in het maag-darmkanaal kan dit niet meer efficiënt bewegen waardoor het gas alleen maar verder opbouwt in de darmen en hierdoor zorgt voor een opgeblazen gevoel en ongemak.
Als je denkt dat jouw opgeblazen gevoel wordt veroorzaakt door een te veel aan gas, opgeblazen_gevoel.jpgvermijdt deze gewoonten dan die kunnen zorgen voor het doorslikken van een teveel aan lucht.

  • drinken door een rietje
  • kauwgom
  • koolzuurhoudende dranken
  • zuigen op een hard snoepje.

Sommige mensen slikken ook meer lucht in als ze nerveus zijn. Het is mogelijk om manieren aan te leren om stress en angst te kunnen regelen door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen of progressieve relaxatie. Verminderen van stress helpt om overtollig gas en een opgeblazen gevoel te verminderen.

Eet zo min mogelijk gasvormende voedingsstoffen;

Moeilijk te verteren voedsel kan winderigheid en een opgeblazen gevoel veroorzaken. Dit zijn een aantal bekende boosdoeners;

  • Bonen en linzen bevatten onverteerbare suikers genoemd oligosacchariden. Deze suikers moeten door bacteriën in de darmen worden afgebroken en veroorzaken dus gas.
  • Fruit en groenten zoals spruitjes, kool, bloemkool, wortelen, pruimen, abrikozen. Deze bevatten suikers en zetmeel die winderigheid en een opgeblazen gevoel kunnen veroorzaken.
  • Zoetstoffen kunnen ook gas en een opgeblazen gevoel veroorzaken. Sorbitol, een kunstmatige zoetstof, kan niet worden verteerd. Fructose, een natuurlijke suiker toegevoegd aan veel bewerkte voedingsmiddelen, is voor veel mensen moeilijk te verteren. Om een opgeblazen gevoel te vermijden, wees je er dan bewust van dat deze zoetstoffen kunnen voorkomen in het voedsel en beperk het gebruik van deze zoetstoffen.
  • Zuivelproducten kunnen een bron van darmklachten en een opgeblazen gevoel veroorzaken als je problemen hebt met het verteren van lactose of melksuiker.
  • Volle granen, aanbevolen voor hun vele voordelen voor de gezondheid, kunnen ook leiden tot een opgeblazen gevoel en gas problemen. Ze helpen mee aan een goede vertering van het voedsel, maar als je er te veel van in één keer eet, kan dit juist gas veroorzaken. Voedingsdeskundigen raden dan ook aan om niet meteen te veel vezels te eten en je lichaam rustig aan vezels te laten wennen. Het langzaam verhogen van vezels aan je voedingspatroon is dan beter. Tegelijkertijd, is het belangrijk om heel veel water te drinken bij het eten van vezelrijke voedingsmiddelen. Het drinken van water helpt vezels sneller te bewegen door het spijsverteringskanaal en voorkomt een opgeblazen gevoel en obstipatie.

Wanneer advies vragen aan een huisarts?

Een tijdelijk opgeblazen gevoel komt vaak voor en er is dus over het algemeen niets aan de hand. Maar als je regelmatig last hebt en houdt van een opgeblazen gevoel overleg dan eens met je huisarts wat er aan de hand kan zijn.
Een aanhoudend opgeblazen gevoel kan een signaal zijn van potentieel ernstigere aandoeningen, zoals de vergroting van de buikorganen of een verminderde spierfunctie in het spijsverteringskanaal. Als spieren het eten namelijk niet goed kunnen verwerken, kan gas zich ophopen in de dunne darm, waardoor een opgeblazen gevoel ontstaat. Als de huisarts dit diagnosticeert kan een operatie nodig zijn om dit te corrigeren.

Wat kun je verder doen aan een opgeblazen gevoel?

  • Gelukkig is opgeblazen gevoel dus zelden een symptoom van ernstige problemen. Voor de meeste mensen, is het meest effectieve recept voor een opgeblazen gevoel heel simpel: eet kleine porties , doe rustig aan met vetten en eet langzaam genoeg om je lichaam de tijd te geven om het voedsel te kunnen verteren en goed aan te kunnen geven wanneer je genoeg hebt gehad.
  • Als het verminderen van de porties niet genoeg helpt zijn er ook geneesmiddelen die kunnen helpen. Vraag er naar bij de drogist of apotheek. Er bestaan tabletten of capsules die de symptomen van een te veel aan gas kunnen verminderen.
  • Als je een roker bent, kan darmklachten nog een reden zijn om te stoppen. Onderzoeken hebben aangetoond dat roken een opgeblazen gevoel, brandend maagzuur en andere spijsverteringsproblemen kunnen veroorzaken.

Met deze adviezen is het mogelijk om een overvol en opgeblazen gevoel te voorkomen. Helpt het niet, raadpleeg dat zeker een huisarts.